سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، بنده ای را که دهان خود را می گشاید و می گوید : «بارالها ! به من روزی بده» ؛ ولی دست از طلبِ روزی می کشد، دشمن می دارد . [.امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 96 خرداد 18 , ساعت 2:58 صبح
پرسشنامه ارزیابی انطباق پذیری و همبستگی خانواده
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 14 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 4
پرسشنامه ارزیابی انطباق پذیری و همبستگی خانواده

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

پرسشنامه ارزیابی انطباق پذیری و همبستگیخانواده

پرسشنامه ارزیابی انطباق پذیری و همبستگی خانواده یک ابزار 20 سوالی است که برای سنجش دو بعد عمده عملکرد خانواده، یعنی همبستگی و انطباق پذیری تدوین شده است. این مقیاس بر اساس الگوی حلقوی پیچیده عملکرد خانواده ساخته شده است که بر وجود سه بعد محوری در عملکرد خانواده یعنی همبستگی، انطباق پذیری (قدرت تغییر کردن) و ارتباط تاکید دارد.

نمره کل این پرسشنامه جمع نمره تمام پرسشها، نمره همبستگی خانواده با جمع نمره سوالهای فرد، و نمره انطباق پذیری خانواده با جمع نمره سوال های زوج بدست می آید. هر چه نمره همبستگی بالاتر باشد، خانواده به هم تنیده تر محسوب می شود. هر چه نمره انطباق پذیری بیشتر باشد، خانواده آشفته تر به حساب می آید.

پایایی (اعتبار) و روایی

این پرسشنامه با آلفای 68/0 برای کل ابزار، آلفای 77/0 برای همبستگی خانواده و آلفای 62/0 برای انطباق پذیری خانواده، از یک همسانی درونی نسبتا خوب برخوردار است. اطلاعات بازآزمایی در اختیار نیست، اما ضرایب همبستگی در بازآزمایی برای همبستگی خانواده 83/0 و برای انطباق پذیری خانواده 80/0 بود که نشان دهنده ثبات بسیار خوبی است.

این پرسشنامه از روایی صوری خوبی برخوردار است، اما اطلاعاتی در مورد سایر انواع روایی آن در اختیار نیست. از سوی دیگر چندین تحقیق نشان داده اند که این پرسشنامه برای گروه های شناخته شده از روایی خوبی برای متمایز کرده خانواده ها در چند مقوله از مشکلات برخوردار است (به نقل از ثنایی و همکاران، 1387).

منبع: ثنایی ، باقر و همکاران. مقیاس های سنجش خانواده و ازدواج. انتشارارت بعثت 1387

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ